Lær å takle negative kommentarer gjest-blogg innlegg av Rita Tellefsdal

gjestblogg innlegg av Rita Tellefsdal

Lær å takle negative kommentarer

hand-with-pointing-finger.jpg

Jantelovens finger

Det vil alltid være noen mennesker som misliker det du gjør, det du står for eller det du faktisk får til. Vi lever tross alt i et land der Janteloven har dype røtter. Det er mulig å håpe på, og jobbe for en holdningsendring, men det tar tid, og inntil da tenker jeg det er viktig å holde fokus på hva du kan gjøre, fremfor å håpe og vente på at andre skal endre seg – så du får det bedre..

HVORDAN KAN DU BESKYTTE DEG MOT ANDRE MENNESKERS KRITIKK OG NEGATIVE KOMMENTARER?

Det er DITT ANSVAR å sette grenser selv

FOLK LÆRER HVORDAN DE KAN VÆRE MOT DEG – AVHENGIG AV DIN RESPONS

For det første er det lurt å husk at det andre sier handler om dem, ikke om deg. Det de sier kommer fra dem, og dette er deres virkelighet, ikke hele sannheten. Så begynn med å trekke pusten, kom deg litt vekk fra situasjonen og ikke ta det personlig.

Fra dette perspektivet – kan du tenke: “Hva er det han/hun forsøker å oppnå ved å si dette?” For det er alltid en positiv intensjon bak enhver handling, men den er ofte mer egoistisk enn altruistisk. La meg gi noen eksempler:

En som tuter og viser deg fingeren i trafikken føler seg nok bedre når han får ut litt damp og får vist deg hva han mener og kjøringen din, en som føler seg underlegen på jobben vil ofte poengtere dine feil for selv å føle seg litt bedre/større selv, en mor som får migrene får kanskje også roligere barn akkurat den dagen, en alkoholiker tyr til flasken for å få en pause fra virkeligheten og smerten, en som slår barna sine kan forklare at det var bare for at de skulle oppføre seg og ikke havne i trøbbel, og en kvinne som snur ryggen til mannen sin om kvelden gjør det kanskje fordi han såret henne på dagtid og hun synes det er rettferdig at han også får det vondt.

Sannheten er subjektiv og derfor er det viktig med litt objektiv refleksjon.

Vi har alle grunner til å gjøre det vi gjør, og kanskje har også du gjort ting som har såret andre? Sagt eller gjort noe du ønsker var ugjort like etterpå? Jeg tviler på du mente å skade.

Og om du gjorde det, hadde du sikkert laget en god grunn til å gjøre det. For vi legitimerer alltid egen adferd, inntil vi ser hva vi egentlig driver med. Som alltid handler dette om bevisstgjøring!

HUSK

ANDRES DÅRLIGE ADFERD HANDLER IKKE OM DEG,

MEN OM DEM OG DERES MANGLENDE EVNE TIL Å TAKLE LIVET I ØYEBLIKKET

Så isteden for å håpe at andre skal endre seg, begynne å ta hensyn til deg eller forstå andres negative perspektiv, vil jeg oppfordre deg til å ta kontroll og ta tilbake makten du har gitt fra deg.

Det er ingen som kan få deg til å føle deg dårlig, med mindre du tar imot det de sier som en sannhet. Konstruktiv kritikk er noe helt annet enn vonde ord og kritikk, og da bruker vi andre teknikker som å lytte og kommunisere godt og evt. punkt 7 under.

Om du lærer bort dette til dine barn, vil de aldri bli et mobbeoffer

Hvordan svare en som kritiserer deg?

Hvis noen vil gi deg noe du ikke ønsker å ha i livet ditt, er det DITT ANSVAR å ikke ta imot det, og under følger en liste jeg anbefaler deg å teste ut. Som jeg alltid sier, ikke tro på min ord – men test ut selv, vær nysgjerrig og lek & lær underveis! Her er forslag til hva du kan svare for å stoppe dem:

  1. Takk for du informerer meg om dette. Nå vet jeg hva du mener.

    • Slik vil du heve deg høyt over det som sies, og pass på å si det med vennlighet – samtidig som du puster og sier stille til deg selv; “ og dette handler ikke om meg”.

  2. Beklager, jeg hørte ikke hva du sa. Kan du gjenta det?

    • Dette er effektivt når temperaturen er litt høy, for det er ikke like lett å gjenta en fornærmelse to ganger. Husk alltid å være vennlig og undrende når du spør. Mest sannsynlig vil ordlyden være litt annerledes gang nr 2, og kan hende du får en unnskydning. Hvis du får det samme igjen, gå videre til pkt 1.

  3. Hva er grunnen til at du sier dette, prøver du å såre meg?

    • Av og til så spyr folk ut ord som ikke egentlig er ment å skade, men som gjøre det uansett. Gamle historier kan blander seg inn i øyeblikket og de vet ikke alltid hva se sier. Gi dem feedback og spør om intensjonen deres, og vær kort og konsis. Det holder at en er emosjonell, så ditanser deg og lytt til hva som sies.

  4. Hva tenker du at jeg skal gjøre med denne informasjon?

    • Her vil du saklig poengtere at det ikke kommer noe godt ut av dette, og få dem til tenke mer på egen adferd enn på din reaksjon. Fungerer veldig bra i en opphetet jobb-konflikt og når du vil ha mer spesifikk informasjon ut av dem. Du blir analystisk og løsningsorienert og det kan faktisk åpne for en bedre dialog.

  5. Kan du si dette på en litt annen måte?

    • Her kan du åpne litt forsiktig for at ordbruken kanskje skal endres, og du vil også her få dem til å tenke seg litt om. Du viser også litt interesse for hva de sier, og alle liker å bli lyttet til og temperaturen går ned. Om de samme ordene kommer igjen, bruk pkt 3.

  6. Ja, det er mange måter å se verden på..

    • Her vil du gå foran og si at dere kan være enige i å være uenige, og så kan du forlate stedet og ballen blir liggende død. Det er ikke lett å krangle med som ikke ikke svarer. Husk bare på å aldri bruke sarkasme eller sinne når du sier dette – forhold deg

  7. Til slutt kan du ta ansvar for din egen tilstand. Prøv følgende oppskrift om det er viktig å bli forstått eller sett, f.eks. hos familiemedlemmer som du må forsette å forholde deg til.

    Følg denne oppskriften når du vil unngå at den andre skal følge seg angrepet og fortell fakta på en ikke emosjonell måte. Dette er den beste måten å få andre til å lytte til deg. Om de bryr seg nok; vil de lytte – og om de ikke tar hensyn, gi slipp og gå videre. Du fortjener å bli hørt!

    Når du X – føler jeg Y – og det gjør at jeg Z. Er det det du vil?

    Og det kan for eksempel høres slik ut:

    “Når du kjefter på meg foran andre – føler jeg meg liten og tråkket på – og det gjør at jeg begynner å trekker meg mer og mer unna deg. Er det det du vil?”

Ta på noen nye briller og se verden endre seg

Og da er det bare å teste ut det du har lest og lær av responsen du får. Bruk det som føles riktig for deg, og husk at noen av disse svarene kan virke både forvirrende og konfronterende for mottageren, spesielt om de er veldig forskjellig fra dine vanlige svar.

Prøv deg frem og la aldri andres kritikk av deg bety noe for hva du synes om deg selv. Velg hva du vil ta til deg og sammenlikne deg bare med deg selv.

Om kritikken er berettiget og de klarer å sette ord på dette, vil du ha lært noe nytt om deg selv. Er det kun kritikk uten hold i virkeligheten, har du tatt kontroll og satt en stopper for det.

I begge tilfellene vinner du 🙂

Lykke til!

“If you dont like something; just take away it’s power:

YOUR ATTENTION

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: