Hvordan legge igjen jobben på jobben!

Hvordan legge igjen jobben på jobben.

Har du vanskelig for å legge fra deg jobben når du kommer hjem? I denne bloggposten får du en oppskrift på hvordan du kan endre dette mønsteret.

Han kom inn med et nysgjerrig og selvsikkert blikk. Han så topptrent ut selv om han gikk i business-klær. Jeg tenkte «dette er en mann som vet hva han vil og som pleier å nå sine mål». Etter den vanlige hilserunden spurte jeg ham hva han trengte hjelp til. Han svarte «jeg får til det meste jeg bestemmer meg for, men jeg klarer ikke å nullstille meg når jeg kommer hjem. Jeg har to små barn og jeg vil gjerne kunne ha 100 % fokus på dem og kona mi, men jeg klarer ikke å skru av jobbmodusen. Det er alltid en melding som tikker inn, en epostmelding som bør besvares eller et problem som må løses, men det aller verste er at jeg tenker bare på jobb, hele tiden. Jeg vil ikke ha det sånn. Har du noen gode teknikker jeg kan bruke for å legge igjen jobb på jobben?»

Overgangsritualer brukes i alle sammenhenger

Jeg forklarte til forretningsmannen at idrettsutøvere og kunstnere bruker ritualer for å nullstille seg. Paul McCartney sa dette, «It’s kind of evolved over the years.We do our soundcheck in the afternoon. I go to my dressing room and then an hour before we go on, a guy knocks on my door and I get ready. I do a steam thing with a bit of Olbas Oil in hot water. It’s probably completely useless but it makes me feel like I’m doing something to help my voice. Then I choose what to wear, get dressed and go and see the band. We get together and sing a bit and then we go to the side of the stage. We have a little ritual, a bit of a huddle and then we go on.»  http://https://goo.gl/D7QPrW

Vi må lære oss å bruke ritualer. For å bruke en metafor: livet er som å stadig gå fra ett rom til et annet rom, og vi må vite hvordan vi lukker opp dørene og lukker dem igjen. Slike ritualer funker fordi de hjelper oss å komme inn i riktig sinnstilstand. Innenfor psykologien er det mye forskning som viser at dersom du kan gjenkalle tilstanden du var i da du lærte noe, vil dette øke læring og hukommelse i nåtid. https://goo.gl/Rsdcu5. Det er ikke unaturlig å tenke at dette gjelder for langt mer enn bare læring og hukommelse. Alt du gjør er avhengig av at du husker relevant informasjon og har en god fremgangsstrategi for å løse oppgavene.

Å komme inn i riktig tilstand

Kompetansen til en bedriftssjef – å løse problemstillinger knyttet til øknomi, kunderådgivning og personalansvar – er ikke forenlig med bleieskift, tur i skogen, trøsting av små barn eller å lytte til partnerens bekymringer. Ved å komme inn i riktig tilstand vil du bli flinkere til å prestere i en gitt arena.

Forretningsmannen forstod poenget og var klar for å teste ut om ritualer kunne hjelpe ham å komme inn i riktig tilstand på hjemmebanen. Jeg forklarte videre at jeg kjenner en forfatter med fem barn som har hjemmekontor. For å signalisere til barna at han er på jobb tar han på seg et slips. For ham ble slipset et rituale for å signalisere ovenfor seg selv og andre at «nå er jeg på jobb». Dette fungerte veldig bra for ham.

Bevisst bruk av klær

Videre rådet jeg forretningsmannen til å skifte fra arbeidstøy til hjemmetøy, som en hoveddel av ritualet for overgangen fra jobb til hjem. Dette funker også med tanke på trening, forklarte jeg. Dersom du ikke er motivert for å trene, ta på deg treningstøy for å komme i treningsmodus. Politiet, militæret og mange miljøer – både religiøse og ikke-religiøse – bruker spesifikke klær eller en uniform for å signalisere hvilke grad de har, skape en følelse av tilhørighet og for å hjelpe dem å gå inn i den ønskede rollen. Tilsvarende kan du få dette til hjemme hos deg selv. Hvor mye du skifter er opp til deg. For noen holder det å ta på seg et slips, eller ta av seg en skjorte og da bare ha på en t-skjorte.

Han nikket og sa at han ville skifte til olabukse og en t-skjorte eller hettegenser. Han pleide å hente barna i barnehagen, og da bestemte han seg for å skifte på jobben.

Hva signaliserer kroppsholdningen din?

Videre sa jeg til ham «vet du at hjernen din tolker kroppsholdningen og ansiktsuttrykket ditt? Om du ser ned i bakken og ryggen er bøyd, vil hjernen din tolke dette som et signal på at du er deprimert. Kroppsholdningen din vil i stor grad bestemme hvilken tilstand du havner i. Dersom en del av intensjonen din er glede, må du vise glede i både hvordan du går, sitter og gjennom ansiktsuttrykket ditt. Det samme prinsippet gjelder når du må være bestemt eller når du skal gjøre din beste innsats.»

Er du i tvil om hvilken kroppsholdning du skal ha? Finn eksempler på hvordan mennesker vanligvis ser ut når de er glade, nysgjerrige, ivrige, bestemte osv. Du kan gjøre dette enkelt ved et google-søk, for å se på ulike ansiktsuttrykk og kroppsholdninger.

«Dette kan jeg mye om», svarte forretningsmannen. «Jeg har ikke tenkt at jeg kan bruke dette med tanke på hjemmesituasjonen, men du har rett. Når jeg skifter klær skal jeg smile, og det første jeg gjør når jeg ser barna mine er å sette meg på huk og se dem i øynene når vi møtes.»

Vær bevisst intensjonen din

Jeg forklarte videre hvor viktig det er å være bevisst intensjonen sin. Når du skifter tøy kan du verbalt gi uttrykk for denne til deg selv. Gjør intensjonen din til del av ritualet ditt. «Ok» sa forretningsmannen. «Kan jeg kanskje si noe sånt som ‘jeg skal ikke være på jobb nå’?

Jeg svarte at intensjonen var god, men at underbevisstheten har litt problemer med ordet ikke. Ofte oppfatter den ikke ordet ikke, og da gir du deg selv følgende beskjed: jeg skal være på jobb. Si heller hva du vil. Da svarte han: «jeg er en god far og jeg ser mine barn.» «Ja», sa jeg, «dette er en god intensjon, og sleng inn et element til: ‘jeg er en god far og jeg ser mine barn fordi jeg er svært glad i dem’

Minimér jobbkorrespondanse utenom arbeidstid

Så spurte han «hva gjør jeg hvis jobben dukker opp, selv om jeg har på meg riktige klær, er bevisst kroppsholdningen min og sier intensjonen min?»

Det er svært viktig at vi formidler til kolleger og sjefer at tiden vi har hjemme med familien er hellig. Hold deg unna jobbrelaterte SMS-er og epostmeldinger på ettermiddagen, i helgene og i ferier – så mye som mulig. Du kan justere innstillingene på telefonen din slik at du ikke ser slike meldinger utenfor definert arbeidstid.

Øv inn en ny strategi i møte med jobbtanker

Vær klar over at hjernen din er vant til å tenke jobb, jobb, jobb, og at du må være standhaftig i noen uker for å snu denne uvanen. For å gjøre dette må du ha en strategi i møtet med jobbtanker, og denne må brukes konsekvent.

Følgende er en effektiv strategi: se for deg en dataskjerm og at det på skjermen finnes en mappe som heter jobb. Forestill deg at for hver jobb-relaterte tanke som dukker opp, så drar du tanken over i jobbmappen og sier til deg selv, «på jobb i morgen vil jeg se videre på saken». Etter et par uker vil denne nye adferden gå på autopilot. Du vil også kunne oppleve at når du overlater problemstillinger til underbevisstheten, vil du kunne oppleve at du ser løsningen på problemet klart neste dag.

Oppsummering

Avslutningsvis vil jeg oppsummere hovedpunktene vi nå har gått gjennom, som skaper et godt overgangs-rituale fra jobbmodus til hjem-modus:

  1. Skift klær
  2. Finn en god kroppsholdning
  3. Si intensjonen din høyt
  4. Rydd bort forstyrende tanker og mobiltelefonen din

 

Et halvt år senere fikk jeg en veldig hyggelig epostmelding der forretningsmannen fortalte meg at problemet nå var løst. Han følte at han fikk til farsrollen på en god måte og at kona var veldig fornøyd med sin «nye mann».

 

Hva med deg? Har du gode erfaringer med ritualer for å komme i treningsmodus, eller oppnå god kontakt med partneren din? Fortell gjerne om dine erfaringer.

 

Ønsker deg alt godt

Sigurd

 

Subscribe to our email list

Book an appointment

Ja, Sigurd snakker flytende norsk

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: