TA STEGET i dag!

Hvor mange ganger har du vært på slankekur og kjent gleden av å gå ned i vekt, og etter endt kurs fortvilelsen av å legge på deg alt på nytt – pluss noen kilo? Kanskje det å veie deg har blitt et mareritt? Føler du deg fanget i en evig kamp mot søtsug, eller vil du bare overspise og vet ikke hvordan du skal komme deg ut av dette? Kan du alt om ja-mat, nei-mat, ketose, poser med pulver og så videre? Kanskje tiden er inne for å tenke nytt?

 Som psykolog og forfatter av boken Tenk Deg Slank, Norges første bok om psykologien bak varig vektnedgang, har jeg hjulpet mange til å endelig få kontroll på vekta – for godt. Jeg har selv personlig erfaring med å gå ned over 14 kilo. Jeg vil påstå at min metode kan hjelpe langt flere enn det de andre tilbudene på markedet i dag er i stand til.

 Mange slankekurer behandler vektnedgang som en prestasjons-sport. Dette er svært problematisk. Du setter en dato og bestemmer deg for hvor mye du vil veie. Du regner ut hvor mange kalorier du kan spise og følger en diett. Etter noen uker har du gått ned, du har nådd målet ditt og da feirer du suksess. Du står på podiet med en kake i hver hånd – endelig kan du spise normalt igjen! Dette er helt feil strategi.

 Varig vektnedgang handler ikke om å måle antall kalorier per dag, ei heller om å følge en spesifikk diett. Det handler om kun to ting: kvaliteten på maten du spiser og gode spisevaner. Derfor må vi skifte fokuset vekk fra slanking til å virkelig like den maten vi spiser og innarbeide gode spisevaner over tid.

Les resten